Význam propustků pro průchodnost silnic obratlovci

V zemích s rozvinutou silniční sítí patří přímá mortalita na silnicích k velmi významným faktorům ohrožujícím populace mnoha druhů. Některé výzkumy například odhadují, že provoz 24-40 vozidel za hodinu vede k likvidaci přibližně 50% populace ropuchy obecné, provoz 60 vozidel za hodinu už dokáže zlikvidovat až 90% populace (Kuhn, J. (1987) Straßentod der Erdkröte (Bufo bufo L.): Verlustquoten und Verkehrsaufkommen, Verhalten auf der Staße. Naturschutz und Landschaftspflege in Baden-Württember, 41, 175–186). Obvyklým opatřením k zamezení úhynů na silnicích jsou instalace lineárních bariér na obou stranách komunikace, u obojživelníků se přidává například i přenášení odchycených jedinců. Ačkoliv je tato aktivita jistě užitečná, je zároveň náročná jak na časové zvládnutí, tak na obsluhu. Mnohem elegantnějším řešením je budování trvalých podchodů pod silnicemi. Autoři studie sledovali pohyb obratlovců 17 podchody pod silnicemi a železnicemi ve středním Španělsku během celého roku. Jednotlivé skupiny podle autorů vyžadují budování odlišných typů podchodů.

Využitelné výstupy: 
  • Za dobu výzkumu bylo zaznamenáno 1202 stop obratlovců s průměrem 3,8 záznamů na podchod a den.

 

  • Nejpočetnějším druhem byla myšice lesní (Apodemus sylvaticus) se 64% záznamů, následovali rejsci (Sorex sp.) s 13% a králík obecný (Oryctolagus cuniculus) s 10% záznamů.

 

  • Největší procento z masožravců představovaly divoké kočky (Felis sylvestris; 1,4%), lišky (Vulpes vulpes; 1,1%) a ženetky (Genetta genetta; 0,6%).

 

  • Malí savci byli zjištěni ve všech typech podchodů, plazi chyběli jen ve třech typech

 

  • Králíci byli zjištěni v 59% typů podchodů, šelmy v 65%. Zajímavé je, že obě tyto skupiny nevyužívaly typy podchodů s jámami na odvod odpadů.

 

  • Největší počet průchodů se uskutečňuje na jaře a v létě, nejmenší na podzim. U šelem není sezónní variabilita patrná, naopak nejvýraznější je u plazů a králíků.

 

  • U malých savců byla zjištěna negativní korelace mezi frekvencí průchodů a délkou podchodu, a mezi frekvencí průchodů a šířkou silnice.

 

  • U malých savců byla zjištěna pozitivní korelace mezi frekvencí průchodů a výškou a šířkou propustku.

 

  • U králíků a šelem byla zjištěna negativní korelace mezi frekvencí průchodů a šířkou silnice.

 

  • U plazů byla zjištěna negativní korelace mezi frekvencí průchodů a přítomností jam na odvod odpadu.
Grafické přílohy: 
Význam propustků pro průchodnost silnic obratlovci
Význam propustků pro průchodnost silnic obratlovci
Význam propustků pro průchodnost silnic obratlovci
Význam propustků pro průchodnost silnic obratlovci
Význam propustků pro průchodnost silnic obratlovci
Zdroj: 
Yanes, M., Velasco, J. M., & Suárez, F. (1995). Permeability of roads and railways to vertebrates: the importance of culverts. Biological conservation, 71(3), 217-222.
Zadal: 
Michal Berec