Silniční síť jako antropogenní bariéra omezující migrace netopýrů

I přesto, že se silniční síť stává neodmyslitelnou součástí moderní krajiny, její vliv na jednotlivé druhy živočichů dosud není zcela uspokojivě popsán. Autoři představované studie se zaměřili na prostorovou aktivitu několika druhů netopýrů, žijících v blízkosti silničních komunikací na území státu Indiana (USA). Jedním z hlavních impulzů k provedení tohoto výzkumu byly výsledky předchozí práce zabývající se chováním netopýra Myotis sodalis, upozorňující na skutečnost, že intenzita provozu negativně souvisí s tendencí zvířat překonávat silniční komunikace. Jako možné vysvětlení bylo navrženo, že netopýři reagují na motorová vozidla, která vnímají jako možnou hrozbu a proto se jim vyhýbají. Právě tuto hypotézu se autorům podařilo experimentálně ověřit.

Využitelné výstupy: 

V rámci studie bylo sledováno celkem 211 případů, kdy se netopýr blížil k silniční komunikaci (vzorek zahrnoval zástupce celkem osmi druhů - Myotis sodalis, Nycticeius humeralis, Eptesicus fuscus, Lasiurus borealis, Lasiurus cinereus, Myotis lucifugus, Myotis septentrionalis, Perimyotis subflavus). Následně bylo zaznamenáno, zdali se netopýr rozhodl dopravní strukturu překonat nebo se jí vyhnul. Sledován byl vliv následujících faktorů: presence/absence motorového vozidla, momentální letová výška netopýra, rychlost projíždějícího vozidla, jeho typ (kategorie: osobní auto, nákladní auto a kamion) a jeho relativní hlučnost.
 
Studie přináší následující výsledky:

  • netopýři skutečně vnímají motorová vozidla jako možnou hrozbu a vyhýbají se jim. Sledovaní jedinci vykazovali až dvojnásobně vyšší tendence vyhýbat se překonání silniční komunikace, pokud po ní projížděla auta. Rychlost, typ a hlučnost motorového vozidla, stejně jako momentální letová výška netopýra hrály při tomto rozhodování minoritní roli.
  • nejen přímé kolize s projíždějícími automobily, nýbrž i jejich samotná přítomnost, tak může negativně ovlivňovat prostorovou aktivitu netopýrů. Tato skutečnost umocňuje bariérový efekt dopravní infrastruktury a může mít významně negativní vliv na přežívaní a reprodukční úspěch.
  • jako další potenciální faktor, který může významně ovlivňovat prostorovou aktivitu netopýrů, žijících v blízkosti dopravních komunikací, autoři navrhují strukturální složení krajiny, která je obklopuje (např. množství keřů a stromů). Právě jeho posouzení by mělo být předmětem dalších studií.
Zdroj: 
Zurcher A.A., Sparks D.W., Bennett V.J. 2010: Why the bat did not cross the road? Acta Chiropterologica 12 (2): 337-340.
Zadal: 
Klára Šíchová