Fragmentace krajiny, úmrtnost na silnicích a prostorová izolace populací rysa ostrovida
V hustě osídlené a intenzivně využívané krajině se může vyskytovat mnoho málopočetných a vzájemně prostorově izolovaných populací zvířat. Tato skutečnost významně snižuje jejich schopnosti disperze, což může vyústit až ve ztrátu genetické variability a následné vyhynutí. K zabránění nebo alespoň zmírnění tohoto efektu je důležité navržení vhodné koncepce, zohledňující nutnost propojení jednotlivých oblastí výskytu druhu a minimalizující vliv antropogeniích bariér (představovaných především silniční infrastrukturou).
Jedním z druhů, kterého se tato problematika přímo dotýká je rys ostrovid (Lynx lynx), který byl na většině evropského území vyhuben již v první polovině 20. V posledních letech se neustále zvyšuje snaha o jeho reintrodukci. K nalezení vhodného prostřední pro navrácení tohoto druhu zpět do volné přírody byl v představované studii použit model pojmenovaný jako SEPM (Spatially Explicit Population Model), který využívá demografická a disperzní data spolu s charakteristikami krajiny a je možno s ním pracovat i v případě omezené dostupnosti dat. Tímto způsobem je možné určit příhodné oblasti, ve kterých budou mít populace možnost vzájemně komunikovat, a to s minimálním rizikem úmrtnosti na silnicích. Základem modelu byla mimo jiné i telemetrická data pocházející z předchozí studie zabývající se disperzní aktivitou mladých rysů ve švýcarském pohoří Jura (viz Obr. 1 v přílohách).
Za použití modelu bylo vytipováno několik oblastí na území Německa, které se pro reintrodukci rysů jeví jako vhodné (vybrané oblasti viz Obr. 2 v přílohách). Nicméně, v důsledku vysoké možné mortality zvířat na silnicích je trvale udržitelný pouze koridor na Česko-německých hranicích. Mortalita na silnicích je v Německu je způsobená hustou infrastrukturou a z hlediska zachování biodiverzity představuje nejzávažnější problém, a to i ve srovnání s omezeními plynoucími z fragmentace krajiny. Proto je důležité brát v úvahu šetrný management výstavby silniční sítě a pečlivý výběr míst v reintrodukčních programech.
Model využitý ve studii může být podkladem pro výběr dalších území vhodných pro znovunavrácení zvířat a migračních koridorů mezi nimi nebo plánování výstavby silničních komunikací. Bylo by ale vhodné využít větší množství nezávislých dat.
- Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.