Co mohou říct obyvatelé k procesům plánování zelené infrastruktury? A kdo je bude poslouchat?
Autoři se na příkladu případové studie soustředili na postoj úředníků, klíčových partnerů a lidí vydávajících odpovědná rozhodnutí, ve vztahu k připomínkám a zkušenostem rezidentů. Zpracovali přehled jejich reakcí, tj. jakou roli může při plánování sehrát zkušenost obyvatel ve srovnání s danými ekologickými informacemi.
- Na základě 33 dotazníků rozlišili autoři čtyři základní varianty, s jakými přistupují ke zkušenostem a připomínkám rezidentů při plánování úředníci, klíčoví partneři (stakeholders) a lidé vydávající odpovědná rozhodnutí - ve vztahu k informacím ekologického charakteru:
- 1) požadovaná ekologická hlediska jsou podstatnější, než zkušenosti rezidentů 2) zkušenosti a postřehy obyvatel jsou důležitější, než ekologická hlediska 3) zkušenosti i eko-hlediska jsou vyrovnaná 4)vzájemný vztah záleží na celkovém kontextu.
- Autoři sumarizují jednotlivé „typizované“ argumenty pro jednotlivé přístupy, a také předkládají rozbor typologie, v rámci které se rezidenti vyjadřují k jednotlivým ekologickým okruhům plánování (na úrovni plánování a řízení, z hlediska expertízy vedení, rozvoje potenciálu, biofyziky městského prostředí)
- Samotní rezidenti mohou posloužit jako důležitý zdroj informací – například mohou identifikovat konkrétní proces, poptávku po určitém typu informací, nastavení požadavků cíleného plánování. Zásadní roli mohou sehrát při posouzení a vyhodnocení úspěšnosti plánovacího procesu. Také se sami mohou podílet na obohacení efektivity celého procesu, případně se mohou stát jeho iniciátory.
- Vyvážení ekologických hledisek a vkladu postřehů/přání/informací od rezidentů je komplikované. Navíc neexistuje prakticky žádný konsensus o tom, kdy a v jaké plánovací fázi by měly být připomínky a zkušenosti obyvatel začleněny do rozhodovacího procesu.
- Podle autorů je nezbytné dohlédnout na to, jaký je obsah sdělení veřejnosti vůči úředníkům, klíčovým partnerům a lidem vydávajícím odpovědná rozhodnutí. Zavedené normy na implementaci názorů veřejnosti a celkový model spolupráce je zapotřebí přehodnotit a revidovat.
- Při plánování nového modelu začlenění obyvatel záleží jak na efektivní koncepci zhodnocení vědomostí a zkušeností rezidentů, tak i na samotném návrhu uspořádání nového procesu vzájemně prospěšné spolupráce.
- Zjištění autorů podporuje tvrzení, že vklad vědomostí, zkušeností, připomínek a přání rezidentů má vysoký potenciál ke zlepšení procesu a efektivity plánování v mnoha ohledech, ale jeho využití je závislé případ od případu.
- Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.